Taani kunstnikul Peril on lubajad luubi all

Karin Klaus
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Peterseni sõnade järgi on tema ruumilised objektid lihtsalt lõuendilt maha hüpanud maalid. Pildil olev töö kannab pealkirja “Vaatab tulevikku”.
Peterseni sõnade järgi on tema ruumilised objektid lihtsalt lõuendilt maha hüpanud maalid. Pildil olev töö kannab pealkirja “Vaatab tulevikku”. Foto: Ants Liigus

Tartus uue kodupaiga leidnud taani kunstnik Per William Petersen kujutab maailma värvikas ja sürrealistlikus võtmes.

Mõni tema maal on end lõuendilt lahti rebinud ja üllatab vaatajaid skulptuursete vormidega.

Pärnu uue kunsti muuseumis 2. novembrini avatud Peterseni näitus kannab pealkirja “Lubadused”. Kunstnik peab oluliseks ausust ja lubaduste täitmist nii inimsuhetes kui poliitikas. “Kas lubajaid tasub uskuda või on mõni neist hoopis valetaja?” küsib ta vaatajalt.

Maalid lõuendil ja postamendil

Kunstnik kolis Eestisse seitse aastat tagasi, kui abiellus eestlannaga. Ta on Tartu kunstnike liidu aktiivne liige.

“Mulle meeldib väga siin,” tunnistas Petersen. “Eestis on lihtsam kunstnik olla kui Taanis. Mulle tundub, et Eestis on rohkem austust kunsti ja kultuuri vastu, see on teie jaoks midagi nauditavat, mis seob inimesed kokku. Taanis peetakse kunsti rohkem meelelahutuseks.”

Petersenil on nii hõbesepa kui graafilise disaineri haridus. Tema ütlust mööda õpetas hõbedaga töötamine paljutki kuju ja vormide kohta ning neid oskusi on ta saanud hiljem maalides ära kasutada. Hiljem õppis ta juurde graafilist disaini.

Muude tööde kõrval on Petersen pidevalt maalinud ja nüüd Tartus elades pühendubki sajaprotsendiliselt sellele, mida kõige rohkem teha igatseb. Petersen töötab seitse päeva nädalas, selle tõenduseks on näitusele jõudnud aukartustäratav hulk maale ja ruumilisi objekte, mida kunstnik ise nimetab lõuendilt maha hüpanud maalideks.

Kandiliste vormidega skulptuure meenutavad objektid kannavad intrigeerivaid pealkirju, nagu “Nähtamatu mees on peaaegu tagasi,” “Vaatab tulevikku” või “Tähtis mees lõpetab alati rohelisena”.

Peterseni maalidel sulavad kokku ruumilised kujundid, inim- ja loomafiguurid ning kummalised objektid hammasratastest kraanide-kahvliteni. Kuigi tema töid nimetatakse sageli sürrealistlikeks, ei sobita kunstnik oma loomingut teadlikult ühessegi “kasti”.

“Tunnetan sellisel moel ümbritsevat maailma,” rääkis kunstnik ja seletas laualt klaasi haarates, kuidas sada korda mingit objekti, näiteks klaasi vaadates ei leia saja esimesel korral selles enam midagi põnevat. Kui aga klaasi kujutis keerata veidi sürrealistlikku nihkesse, tundub see uudne ja püüab taas tähelepanu.

Lubajad või valetajad?

Kunstnikku huvitavad inimlikud ja sotsiaalsed teemad: kuidas üksteist koheldakse, miks tehakse palju asju nii, nagu ollakse harjunud, ja kas saaks ka paremini?

Väga tähtsad on Peterseni jaoks aususe, lubaduste täitmise ja valetamise teema. Talle teeb muret, et vahel nuheldakse karmilt pisivargaid, kuid inimesed, kes varastavad “suurest karbist”, ei pruugi oma tegude eest vastutust kanda.

“Tihti keegi lubab sulle midagi anda või teha, aga soovib, et sina teeksid enne midagi tema heaks – kas või hääletaksid valimistel tema poolt,” on Petersen tähele pannud. “Vahel võid vastuteenet ootama jäädagi, eriti kerge on nii toimida poliitikas. Lubajad võivad kergesti muutuda valetajateks.”

Näitust tutvustavas tekstis lubab kunstnik uljalt, et just tema näitusel saab vaataja vastused kõigile küsimustele, mis tal elu kohta tekkida võivad: milleks saada lapsi? Miks peaksid vaesed eestlased maksma rikastele kreeklastele? Miks tantsivad soomlased tangot?

Teksti lõpus aga väidab Petersen kavalalt, et pärast näituse külastamist võib veenduda: lubadusi täidetakse harva!

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles