Maal bussi ootajal tuleb hangeski sumbata

Silvia Paluoja
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sahaauto järel pole väike traktor ja selle järel labidamees sellesse peatusesse veel jõudnud ning bussiootaja sumab vapralt hanges, sest kiire liiklusega maantee ääres seismine pole turvaline.
Sahaauto järel pole väike traktor ja selle järel labidamees sellesse peatusesse veel jõudnud ning bussiootaja sumab vapralt hanges, sest kiire liiklusega maantee ääres seismine pole turvaline. Foto: Ants Liigus

“Kuhu ma teid panen?” küsib bussijuht külapeatuses väljuda soovijalt nõutult. “Hange,” vastab too ja astub jõulukuu õhtupimedusse.

Hange astumine on kõnealusel juhul ainus võimalus, sest maantee laialt lahti lükanud sahk on ootekoja ette kuhjanud lume nagu kaitsevalli ja väljunu jääb selle harjal ootama, millal ühissõiduk minema veereb ning tema saab kodu poole astuma hakata.

Pärnumaa riigiteede äärde jääb pool tuhat bussipeatust, nende lumest puhtana hoidmine on AS Eesti Teede Lääne piirkonna (Pärnu- ja Saaremaa) teemeistrite korraldada. Vallateedel liinibussid ei sõida, sestap pole seal peatusigi, mis vallaametnikele tiheda lumesaju või tuisu järel muremuhu otsaette tooks.

Labidamees järel

Pärnu maavalitsuse transpordinõunik Avo Rahu ütleb, et temani ei ole kalendri järgi veel kätte jõudmata talvel maabussipeatuste kohta nurinat jõudnud.

“Lund on tulnud palju ja kiiresti, suur buldooser läheb suure kiirusega, virutab bussipeatused kinni,” seletab Rahu seda, miks riigiteede ääres hakkab silma hange lükatud peatuseposte, lumest puhastamata bussitaskuid, ootekodasid, milleni ei pääse. Ja kusagile valge vaiba alla on maetud pink, millele oleks hea kas või rasket kandekotti toetada.

Vastukaaluks sellele leidub postipeatusi, mis on laialt lahti lükatud, mille ooteplatvorm joonistub selgesti välja, isegi pink ja selle alune on lumemöldrite jahvatisest välja roogitud. Selline peatus näiteks tiheda liiklusega maantee ääres on ootajale turvalisem, sest ta ei pea seisma tee ääres valgustamata peatuses ega aimama, millised tuled on teda sihtkohta viiva bussi omad.

“Siiani ei ole pahandamist olnud, et bussipeatused on hanges,” ütleb Eesti Teede Lääne piirkonna hooldusosakonna juhataja Kalev Laadi. “Meie töökorraldus on selline, et kõigepealt lükkab suur sahk tee lahti, siis tuleb väiksem sahaga traktor ja lõpuks labidamees, kes peatuse lumest puhtaks teeb.”

Pika nimega asutuse Lõuna teemeistripiirkonna teemeister Raivo Tikas räägib, et nende piirkonnas on ligemale 200 bussipeatust, praeguste lumesadudega on tööjärg kogu aeg ees ja korraga igale poole ei jõua.

“Baasautod lükkavad tee puhtaks, nende järel tulevad traktorid, mis lükkavad lahti ristmikud, sillad, ootekodade esised. Siis on järg labidameeste käes, kasutame käsitsitööl renditööjõudu, kelle kohustus on ka piirete puhastamine lumerootoritega.”

Pöördekoht

 Hüva- ja kurakätt võttes jääb samuti paarsada bussipeatust Eesti Teede Lääne piirkonna Edela piirkonda, mille teemeister on Ervin Kruuse.

“Teehooldusnõuetes on meil kirjas, mis järjekorras ja mis ajaga tuleb lumetõrjet teha, aga iga sahatamise järel ei saa peatusi korras hoida,” ütleb Kruuse ja lisab, et maakonna teede äärsete peatuste korrashoiu kohta ei ole tema kõrvu kaebusi kostnud.

“Meie piirkonna hooldada on ka Pärnus hiljuti valminud Ehitajate tee ja Papiniidu sild, linnast väljas Audru sild, nende piirete puhastamiseks kasutame käsitsitööd ja lumerootoreid,” seletab Kruuse.

Suuruse poolest umbes poolt maakonda teenindava bussiettevõtte Mulgi Reisid Pärnu regiooni juhataja Margus Maiste märgib, et bussijuhtidel pole eriti kaebusi peatuste kohta.

“Isegi liinide lõpp-peatustes olevat ümberpööramiskohad suhteliselt hästi lahti lükatud,” kinnitab Maiste, kes kesknädala hommikul kiirküsitles bussijuhte teeolude suhtes. “Kiidusõnu laekus näiteks Tõstamaa, Vändra, Tori ja Halinga teehoolde kohta.”

Maiste jutu järgi on pärast öiseid suuri lumesadusid tavapärane, et liinibuss on esimene sõiduk, mis teed lumest lahti lükates maakonna kaugematest nurkadest Pärnu või mõne muu tõmbekeskuse suunas liigub.

Eile hommikul oli Pärnumaa loodenurka teenindavate bussijuhtide sõnade järgi keeruline olukord Oidrema külavahel ja Oidrema teeristis ülesõidul Pärnu–Lihula maanteele, samuti ümberpööramisel Paadrema silla peatuses.

Talvise pööripäevani jääb veidi üle kahe nädala, Pärnumaal on kahe teemeistripiirkonna hooldada veidi üle 1436 kilomeetri riigiteid.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles