Kommentaar: Koreas maa-all lähiminevikust

Toomas Alatalu
, politoloog
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toomas Alatalu DMZis maa-aluses tunnelis.
Toomas Alatalu DMZis maa-aluses tunnelis. Foto: Erakogu

Olin Lõuna-Koreas teist korda, kuid sedapuhku kindla tahtmisega käia ära kuulsas DMZis – demilitariseeritud tsoonis, mis eraldab kaht Koread piki 38. meridiaani. Miks just viimane aluseks võeti, tulenes asjaolust, et USA poolt juhtis rahukõnelusi mitte kindral, vaid admiral ja iga ülemus teadagi eelistab endale suupäraseid sõnu.

Reklaamis kuulutati, et tsooni sõidu soov tuleb esitada kuus kuud varem ja hiljemalt 24 tundi enne esitada oma passiandmed. Pildistamist keelati ette ja taha, ometi laabus kõik ootamatult kergelt – USA ja Lõuna-Korea sõdureid jätkus, keelumärke samuti, ent julged pildistasid kõikjal, nii kuulsa vaateplatvormi keelatud nurkadel kui ka tunnelites. Paratamatult jäi mulje, et tonti Põhja-Koreast vajavad pigem kolmandate riikide valitsused kui korealased. Kohapeal kinnitati, et juba 20 aastat on enne iga uut võimuleasumise tseremooniat Põhja-Korea midagi korraldanud ja äsjast tuumakatsetust võeti päris rahulikult.

Küll aga pani – õnneks vaid mineviku üle – järele mõtlema DMZi alla minek ehk tunnelite külastamine. 30 aastat tagasi sai Vietnamis laskutud kümne meetri sügavusse kaevu, et sealt alustada poolesajameetrist põlvili roomamist teise kaevuni. Selleks pidi olema üsna peen poiss. Sedapuhku anti kõigile kollane kiiver ja algas, pea kummargil, marss küllalt järsu nurga all allamäge, kuni jõudsime 400 meetri sügavusele. Ruumi vastutulija möödalaskmiseks jagus ja turiste abistasid ventilatsioonitorud ja valgustid. 600 meetri järel sulges tee okastraat ja läbi avause võis kaeda samasugust päristunnelit. Asi on selles, et fotol nähtav on lõunakorealaste ehitatud vastutunnel, mida hakati rajama siis, kui üks ülejooksik oli 1974. aastal teatanud, et põhjakorealased ehitavad DMZi alla tunneleid. Tunneli läbilaskevõimeks on hinnatud 2000 meest tunnis. Sisse pääseb nelja tunnelisse ja veel leidmata olevat kolm tunnelit.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles