Politseinikud ning racer’id ulatasid teineteisele käe

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: parnupostimees.ee

Aastaid Pärnus korraldatud illegaalsed kiirendusvõistlused on möödanikku vajumas, korrakaitsjad ning racer’id otsivad ühiselt võimalusi, kuidas kihutamistele seaduslik käik anda.

Ühine eesmärk on jõuda sinnamaale, et sõidetaks ettenähtud kohas, ohustamata kaasliiklejaid, kuid ei tühjendaks sõitjate rahakotti.

Omalt poolt pakub politsei poistele abi võistluste läbiviimisel. "Näiteks võime abistada eri instantsidega läbirääkimistel," ütles Lääne politseiprefektuuri Pärnu politseiosakonna korrakaitsetalituse komissar Sander Peremees.

Korrakaitsjad on valmis võistlustele tulema ja autode kiirusi mõõtma, juhul kui kiirendajad sellest huvitatud on.

Vastutasuks aga soovivad politseinikud, et racer’id vähendaksid või lõpetaksid ebaseaduslike sõitude korraldamise.

Lubada ei saa, kuid keelama ei pea

Politseinikud nentisid, et nad ei saa lubada illegaalseid kiirendusvõistlusi. Esimese kaebuse peale on nad kohustatud reageerima ning noored laiali ajama.

"Küll on meil on võimalus valida sekkumise viisi ja mõjutusvahendeid," sõnas Lääne politseiprefektuuri korrakaitseosakonna politseidirektor Joosep Kaasik.

Juhul kui kiirendajad suudavad võistlusi korraldada nii, et nad ei ohusta kaasliiklejaid ega häiri kohalikke elanikke, lubas politsei mitte takistada üritust äärmuslike vahenditega. Korrakaitsjate soov on teha sõitjatega koostööd, et võidusõidud mahuksid seaduste raamesse.

See, kas kiirendusvõistlustele pööratakse rohkem või vähem tähelepanu, sõltub aga eelkõige kiirendajatest.

"Kui peaks juhtuma mingisugunegi õnnetus, on igasuguse tolerantsiga kohe lõpp," hoiatas Kaasik sõidukorraldajaid.

Politseinikud oleksid veel leplikumad, kui poisid võistleksid maanteede ja linnatänavate asemel paslikumas kohas.

Alla 1000 ei saa

Autosõiduvõistlusi korraldava Erki Spordi juhataja Eiki Eriste pakkus noortele abikätt. Ta kinnitas, et võib neile kas või igal reedel lennuväljal võistlusi korraldada. Võidusõiduhai Eriste võtab aga asja põhjalikult. Kohal peab olema kiirabi, kohtunikud ega ole juttugi sellest, et autod tehnilises komisjonis üle vaatamata rajale lähevad. Kokku läheks Eriste korraldatud sõit maksma 1000 krooni.

Väidet, et noortel seda raha pole, ei taha Eriste uskuda. "Kuidas saab nii olla, et istumise all on 100 000 krooni maksev auto, kõrvalistmel viimase peal tüdruk, aga 100 krooni maksta pole?" imestas Eriste.

Pärnu lennuväli sõitjatele aga ei sobi. Seda lennurajaäärsete lampide pärast, mille hind on 4000 krooni. "Kui midagi juhtub ja auto nendest lampidest läbi sõidab… Kes selle siis kinni maksab?" oli kiirendusvõistluste korraldaja Priit skeptiline.

Pärnu teedevalitsuse juhataja Enn Raadik ütles, et linnas ei näe ta ühtki kiirendusvõistlusteks sobivat teelõiku. Küll pakkus ta välja Pärnust 40 kilomeetri kaugusel Karuse-Kalli teele jääva vana lennuvälja.

"Korra nädalas seal liiklus paariks tunniks kinni panna pole mingi probleem," leidis Raadik. Ta andis sõna, et nemad noortelt liikluse sulgemise eest raha ei küsi.

Linn ei täi raha anda

Oma perekonnanime varjava Priidu jutu järgi sobiks neile vana lennuväli hädapärast kihutamiseks küll. "Oleme seal ennegi sõitnud, kuid siis asjas politsei meid minema," meenutas Priit. Tema arvates oleks sõitjatele ning pealtvaatajatele siiski mugavam, kui võistlused toimuksid linnalähistel Sauga ringrajal.

Ringraja omanik Jaak Kanniste kinnitas, et temal pole midagi selle vastu, kui kiirendajad Sauga ringrada kasutavad. "Iga võistlusega aga kaasnevad kulutused ja keegi peaks need katma," nentis raja peremees.

Kanniste arvamust mööda võiks kulud katta näiteks Pärnu linn. "Kui linnavalitsus ei taha, et noored tänavatel ja parklates kihutavad, siis nad võiks ju omalt poolt neile sellise võimaluse luua," viskas Kanniste kinda linnavalitsusele.

Pärnu linnavalitsuse kultuuriosakonna asejuhataja Alar Raudoja sõnutsi on ettepanek maksta noorte kihutamine kinni huvipakkuv. "Kuid streetrace pole sport - see rohkem ikka noorte vaba aja viitmise võimalus," avaldas Raudoja kahtlust, kas kultuuriosakond on õige koht raha küsida.

Linnavalitsuse spordinõunik Uno Koort kinnitas, et spordi eelarvest noorte tänavavõidusõitu kindlasti kinni ei maksta. "Meie tegeleme siin ainult olümpiaaladega," oli Koort resoluutne.

Koort avaldas arvamust, et ehk tahab haridusosakond noortele raha eraldada, juhul kui racer’id neile vastava taotluse esitavad.

"Meil seda raha kah nagu eriti pole," puikles haridusosakonna juhataja Elmo Joa, lisades, et linnavalitsuselt palutakse paljudele asjadele toetust.

Lahendus tuleb leida

Politseikomissar Sander Peremees möönis, et on suhteliselt raske leida kõiki pooli rahuldavat lahendust. "Selliste võistluste korraldamiseks kiputakse ikka raha küsima," nentis ta.

Vaatamata tagasilöökidele, oli Peremees tahtmist täis ja väitis, et kompromissi otsimine ei tohi liiva joosta. Ta avaldas lootust, et täna-homme mingisugune lahendus leitakse.

Niisama innukalt kui politsei ootab lahendust sõidukorraldaja Priit. "Me oleme väsinud närveerimisest, et kas nüüd ikka saab sõita ja millal politsei tuleb."

See, et ilma politseita kaotab kiirendusvõistlus osa põnevusest, Priitu ei häiri. "Siis tulevad kohale ainult need, kes tõeliselt sõita tahavad," sõnas ta rahulolevalt.

Asso Puidet

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles