Pärnu lasteaiaõpetajad käisid Tartus avastusretkel

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pärnu lasteaedade suunatud uurimusliku õppe rakendajad Tartus õppepäeval.
Pärnu lasteaedade suunatud uurimusliku õppe rakendajad Tartus õppepäeval. Foto: Halliki Tammiste

Pärnu linna lasteaedade aktiivsetel suunatud uurimusliku õppe rakendajatel oli võimalus osaleda Tartus õppepäeval. Avastusretke eestvedaja oli suunatud uurimusliku õppe ühenduse juht Halliki Tammiste.

Õppepäev algas TÜ Chemicumis, kus meid võttis vastu Tartu ülikooli kolloid- ja keskkonnakeemia õppejõud ja Eesti avastusõppeliidu juhi abi Karin Hellat. Ta tutvustas meile uut keemiahoonet, kus pinda kokku üle 12 000 ruutmeetri. Keemiahoones on neli suurt auditooriumi, tipptasemel teaduslaborid, teadustöötajate kabinetid, õppelaborid, õppejõudude kabinetid, erialaraamatukogud, kohvik ja abiruumid.

Meie õppepäev algas geoloogide auditooriumis, kus Karin Hellat tutvustas 17. aprillil Tartus Dorpati konverentsikeskuses toimunud parimate praktikate päeva, mida korraldasid haridus- ja teadusministeeriumi algatus Huvitav Kool ning Tartu ülikooli haridusuuringute ja õppekavaarenduse keskus. Uurimusliku õppe töötoas käsitleti hindamissüsteemi ja arutleti, kuidas õpetada lapsi nii, et koolis oleks huvitav. Taas kord tõdesime uurimusliku õppe rakendamise tähtsust.  

Edasi avanes meil suurpärane võimalus tutvuda laboritega. Oli põnev näha, kuidas valgetes kitlites tudengid katseid tegid. Ühed hoidsid katseklaase jääs, teised kuumutasid ja kolmandad askeldasid tõmbekappide juures. Noored olid väga enesekindlad, vastasid hea meelega meie küsimustele ega lasknud end meie ringkäigust segada. Põgusa pilgu heitsime ka ühte teise laborisse, kus tudengid tegelevad reovee uurimisega. See oli Karin Hellati lemmiktemaatika, millest ta andis väikese ülevaate.

Järgmine sihtkoht oli AHHAA teaduskeskus, mis meile kui aktiivsetele avastajatele oli väga südamelähedane. AHHAA alustas tegevust 1. septembril 1997 Tartu ülikooli projektina. AHHAA on teaduskeskus, mille eesmärk on väärtustada õppimist, pakkudes kõigile avastamisrõõmu. AHHAA põhiülesanne on teaduse tutvustamine laiale avalikkusele.

Meie külastamise päeval oli teaduskeskusel just kolmas aastapäev, sest 7. mail 2011 avas teaduskeskus AHHAA oma uue maja uksed. Ahhaa hüüdlause on “Mõtleme mänguliselt!”. See lause saadab meid päevast päeva ka lasteaias.

Selsamal päeval avati AHHAAs enneolematult põnev merenäituse “Ujub või upub?”. Põgene uppuvalt laevalt ja lahenda Bermuda kolmnurga saladus – see tutvustab lähemalt füüsika vesisemat poolt ja merekatastroofe. Meil oli võimalus ennast proovile panna ja kõike järele proovida: päästa paadid merehädast, pääseda uppuvalt laevalt, ise laineid tekitada ja nende abil rannajoont ümber kujundada ning teha kindlaks, kas kandilise paadiga on mõtet merele minna.

Enne keskusse sisenemist paistis kaugelt silma suur hõbedane kera maja katusel. Saime teada, et selle sees asub maailmas ainulaadne täissfääriline planetaarium. See tähendab, et näha on umbes viis miljonit tähte nii pea kohal kui ka kõikjal meie ümber, kaasa arvatud jalgade all. Projektor Megastar, mis seda võimaldas, on kantud Guinnessi rekordite raamatusse kui kõige täherikkam projektor maailmas.

Läksime rännakule universumi avarustesse ja maailmaruumi meile teada oleva ääreni. Seiklus algas koduplaneedilt Maa ja teekonnal külastame planeete, lendasime tähtedevahelises ruumis, piilusime Linnuteed ja teisi galaktikaid, kuni jõudsimegi universumi “servale”. Planetaariumi külastamise elamus oli ülivõimas.

Enne koduteele asumist käisime mänguasjamuuseumis, mis asub Tartu vanalinna südames vanaaegses puuhoones. Saime teada, et karu Lillekäpp on Tartu mänguasjamuuseumi maskott, sest muuseumi loojate arvates sobib sellist mängulist ja lapsepõlvenostalgiast täidetud paika esindama just kõigi laste suur lemmik – kaisukaru.

Majja sisenedes tekkis tunne, nagu astuks aega, mil ise väikesed olime. Mänguasju oli eri ajastustest. Igaüks sai näidata, millised olid just tema lapsepõlve mänguasjad, äratundmistunnet oli palju. Samuti oli eksponeeritud kunstnikunukke, maailma rahvaste suveniirnukke ja soome-ugri traditsioonilisi mänguasju. Koos giidiga majas ringi liikudes kuusime põnevaid lugusid nukkudest, mille abil sündisid joonisfilmid ja lastelavastused. Muuseumis on avatud ka mängu- ja meisterdamistuba.   

Meie avastuslik preemiareis andis kõigile osalejatele uusi ja põnevaid elamusi ning tahtmist kõike laste ja kolleegidega jagada. Laia silmaringiga õpetaja laiendab laste silmaringi. Kogetu annab indu uuel hooajal jätkata suunatud uurimusliku õppe rakendamisega, et lastel oleks alati huvitav õppida.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles