Vabakool väärtustab leidlikku meelt

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Väike vabakool.
Väike vabakool. Foto: URMAS LUIK/PRNPM/EMF

Pärnu vabakoolis jätkub liikumisaasta ja esimese õppeveerandi lõpunädalad tõid kaasa liikumist nii kehale kui ka vaimule. Veerandi lõpus kutsusime külla omal alal maailmatasemel sportlase slackline’is Jaan Roose ja mitu klassi tegeles leiutamisega.

Jaan Roose näitas kohtumise alguses kõigepealt ootamatuid trikke, hämmastavat kehavalitsemist ja nakatavat positiivsust. Ta hüppas, tegi saltosid, põrkas küll selili, küll kõhuli kummiliinil, mis rõõmsalt ja julgelt vetrudes siiski sportlasega head koostööd tegi. Juhiseid kehavalitsemise kohta jagas põnev külaline lausa poole triki pealt. Seejärel said liinil tasakaalu hoidmist ja liikumist proovida kõik soovijad 1.–9. klassist. Kiiresti võeti kolme järjekorda.

Unustamatu pärastlõuna viimane vaatus toimus noortekeskuses, kus vabakooli pere kuulis täpsemalt, millest kõik neli aastat tagasi alguse sai, ja kiirest arengust, sealhulgas maailmaturneest koos Madonnaga. Kohtumine hämmastavalt järjekindla ja rõõmsa inimese Jaan Roosega annab mõtlemisainet veel pikaks ajaks.

Sügis on vabakoolis juba mitmendat aastat leiutamise aeg. Seekord sündisid leiutised Nuputa-tunnis ja projektipäeval "Fantaasia sõidumasinad". Õpilased võtavad projekte ja meeskonnatööd alati väga tõsiselt. Tiimidele olid välja jagatud meisterdamisvahendid, millest pidi valmima fantaasiasõiduk.

Alustuseks tuli joonistada kavand. Ideid sadas kui sügisesi lehti puudelt. Koostöö sujus ja rollid jagati rühmades päris kenasti. Oskus koos töötada ja teistega arvestada on suur väärtus, mida vabakoolis alati esile tuuakse. See annab võimaluse rühmatöös tutvuda teiste klasside õpilastega, kellega muidu nii tihedalt ei suhelda.

Pärast kavandite valmimist asuti meisterdama. Üks tingimus oli, et masin peab maa peal liikuma kas lükates või tõmmates. Esimene nuputamisülesanne oli rataste kinnitamise viis. Siinkohal prooviti-katsetati üht- ja teistpidi. Pandi kogu oma loogika ja teadmised tööle. Liikuvad rattad said alla kõik masinad.

Edasi hakati meisterdama masina välimust ja sisu. Selleks kasutati liimipüstoli, teibi, plastiliini, haamri ja naelte abi. Vahet polnud, kas oled poiss või tüdruk, kõik klopsisid haamriga naelu puidust liistude sisse või liimisid masinale kaunistusi. Lapsed olid uhked oma kätega valmistatud sõidumasinate üle. Neid oli hübriidmasinast džunglisõidukini.

Pärast praktilist tööd esitles iga rühm oma fantaasiasõidukit teistele õpilastele ja õpetajatele. Lapsed vastasid julgesti publiku küsimustelegi. Huvi sõidukite vastu oli suur.

Niisama palju põnevust pakub iga-aastane Eesti teadusagentuuri korraldatav õpilasleiutajate riiklik konkurss, millest vabakooli õpilased huviga osa võtavad. Laste fantaasia ja loovus on piiritu. On nakatav näha, kuidas lastes tärkavad suurepärased ideed, mida nad õhinal jagada soovivad. Liikumisaasta jätkub hoogsalt.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles