Näitus kõrvutab keerulisel ajal sündinud kunsti

Karin Klaus
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hiljem pigem meisterliku aktimaalijana tuntud Evald Okase laulupeorongkäiku kujutav maal on üks näide nõukogude ajal kunstis valitsenud sotsrealismist.
Hiljem pigem meisterliku aktimaalijana tuntud Evald Okase laulupeorongkäiku kujutav maal on üks näide nõukogude ajal kunstis valitsenud sotsrealismist. Foto: Urmas Luik

Uue kunsti muuseumis avatud näitus “Eesti Wabariik 100” pakub võimaluse võrrelda, kas ja kuidas erineb 1940. –1980. aastatel valminud Eesti pagulas- ja okupatsiooniaegne kunst.

Kuraatorid Mark Soosaar ja Jüri Hain intrigeerivad vaatajat esmalt pilte uurides oletama, kas töö on sündinud Nõukogude Eestis või loodud Eesti kunstnike poolt piiri taga, ning alles siis silti uurides oletust kontrollima. Mitmete maalide puhul pole kaksipidi arvamine võimalik, sest raudse eesriide taga ei kujutatud üldreeglina lehvivaid punalippe, Leninit ja Stalinit Smolnõis või õnnelikke külaelanikke kolhoosile kariloomi “annetamas”.

Aktide, portreede ja abstraktsemate tööde puhul on raskem eristada, kummal pool riigipiiri kunstnik on töötanud.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles