Parim buss teeb Pärnust Tallinna sõites 45 peatust

Teet Roosaar
, uudistetoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: PP

Kuu aja pärast on Pärnust Tallinna sõitvate busside sõiduplaan täidetud rohkete vähe kasutust leidvate maanteeäärsete peatustega, kuid Pärnu-Jaagupisse ja Märjamaale sisse keeravaid busse jääb vähemaks.

“Kõige parem liin Pärnu ja Tallinna vahel on selline, kus tehakse 45 peatust,” kirjeldas Lux Expressi juhatuse esimees Hannes Saarpuu liinilubade väljastamise uusi põhimõtteid. “Ainuke võimalus konkureerida on peatusi lisada, kusjuures arvestatakse kõiki võimalikke peatusi.”

Oodatud vabaturg

Saarpuu tahaks vabaturgu, kus vedajad ise otsustaksid, mitu peatust nad teevad. Pärnumaa ühistranspordikeskuse juhataja Andrus Kärpuk leiab, et riik peaks seisma väiksemate asulate elanike liikumisvõimaluste eest. Kumbki neist pole aga rahul põhimõtetega, mille alusel liinilube andma hakatakse.

Seni valitsesid linnadevahelises bussiliikluses ettevõtted, kel on õnnestunud kõige magusamatel väljumisaegadel liiniluba saada. Olgu buss vana ja tossav või uus ja kõigi mugavustega – piletihind sõltub nädalapäevast ja kellaajast, mitte teenuse kvaliteedist. Ühelegi teisele vedajale, kes tahtis pool tundi varem või hiljem samal liinil sõita, luba ei antud.

Oktoobrist hakkas kehtima uus ühistranspordiseadus, mis teoreetiliselt peaks paremaid teenuseid soosima. Kaalutluspõhimõtted, mille alusel kaugliinide lube väljastatakse ja sõiduplaanid kinnitatakse, kehtestas maanteeameti peadirektor 30. septembri käskkirjaga.

Maanteeameti ühistranspordi osakonna juhataja Kirke Williamsoni sõnul rakenduvad kaalutluspõhimõtted ainult siis, kui vahe juba sõitva liiniga on vähem kui 29 minutit. Suuremate linnade vahet sõitvatel bussidel, näiteks kell 6–18 Pärnust Tallinna väljuvatel, sellist ajavahemikku pole, mil 58 minuti jooksul bussi peale ei saa.

Kuidas leida tasakaal Pärnust, Pärnu-Jaagupist ja Märjamaalt Tallinna sõita soovivate reisijate huvide vahel? Enamik Pärnust teed alustavatest inimestest tahaks kiiresti pealinna jõuda, ent ka maanteelt veidi kõrvale jäävatel Pärnu-Jaagupi ja Märjamaa elanikel on samasugune soov.

Ükski peatus pole teistest olulisem

Maanteeamet mõtles väiksemate kohtade elanike kaitseks välja süsteemi, kus liini vajalikkuse üle otsustamisel antakse 45 punkti sajast vedajale, kes teeb rohkem peatusi. Võimalikke peatusi on Pärnu ja Tallinna vahel 45 ning Tallinna ja Tartu vahel 80, nende sekka ei arvestata Tallinnas näiteks reisisadamas või Pärnus Härma kaubahoovi juures peatumist.

Kuna hindamisel pole vahet, kas peatutakse rohketes väikepeatustes või Pärnu-Jaagupis, on uute liinilubade taotlejad kuhjanud sõiduplaani peatusi, mida üliharva võidakse kasutada, ja võtnud kümmekond lisaminutit nõudva Pärnu-Jaagupisse sissesõidu marsruudist välja. Maaelanike huvidega arvestamine on vaid näiline, ettevõtjad on hoolega kalkuleerinud, kus on kõige väiksem risk sõitjate pealetulekuks.

Kärpuki jutu järgi on vedajad juba esitanud taotlusi Pärnu-Jaagupit läbivate liinide sulgemiseks. Ettevõtete nimesid ja kellaaegu ta avalikustada ei saa, sest liinilubade komisjon alles hakkab neid arutama.

Saarpuu ei tee saladust sellest, et Lux Express tahaks kell 7.30 Pärnust väljuva bussi asendada kell 7 ja 8.20 väljuvate bussidega. Praegu väljuvad kell 7 ja 8.30 GoBusi ekspressid.

Sõitjatel ei pruugi olla midagi selle vastu, kui enam-vähem samadel kellaaegadel hakkavad väljuma Lux Expressi suuremaid mugavusi pakkuvad ja SuperBusi odavbussid, mis seniseid vedajaid teenust paremaks või odavamaks muutma paneksid. Probleem tekib siis, kui uued vedajad sunnivad GoBusi likvideerima näiteks kell 7.50 Pärnust väljuva GoBusi Mõisaküla – Pärnu – Pärnu-Jaagupi – Märjamaa – Tallinna kaugliini, millest sõltub väiksemate asulate elanike Tallinna jõudmine.

Samamoodi ei saa Lux Express ega ükski teine vedaja olla kindel, et konkurent teda pisipeatuste lisamisega üle ei trumpa. Mõttetus võidujooksus formaalsete lisapeatuste pärast jälgitakse hoolega, et sõit oleks võimalikult tasuv ja konkurendi viis minutit kiirem kohalejõudmine Pärnu sõitjaid eemale ei peletaks.

“Kas see on siis turu avanemine?” küsis Saarpuu. Küsimusele, kas Lux Express toob pärast SuperBusile liinilubade andmist Pärnu ja Tartu vahet sõitma Simple Expressid, vastas ta, et pigem on nad sellel liinil viie korra asemel seitse korda päevas väljuvate Lux Expressidega ja üritavad olla hinnas paindlikud.

Hinnasõjas kaotavad väiksemad asulad

Lux Express ja odavaid piletihindu lubanud Šoti miljardäri Brian Souteri SuperBus ongi need,mis GoBusi, Taistot ja teisi turult välja hakkavad tõrjuma. Algne hinnasõda on suuremate linnade elanikele meeldiv ja võimaldab Tallinnas peale bussijaama sadamasse sõita. Hommikuse lennujaama sõitmise kohta ütles aga Saarpuu, et ta jätaks need kümmekond igapäevast sõitjat heameelega mõne väiksema bussiga konkurendile.

Kärpuki hinnangul võivad maanteeameti kaalutluspõhimõtted viia selleni, et riik hakkab Pärnu-Jaagupi taoliste asulate liikumisvõimalustele peale maksma. Kuigi liiniluba andes arvestatakse busside vanust, piletiostu võimalusi, invaliidide teenindamist jne, on just mõttetute väikepeatuste arv see, millest liiniloa saamine kõige enam sõltub.

“Pärnust sõidavad bussid Tartusse Viljandi ja Tõrva kaudu. Uue liiniloa taotlemisel vaadatakse, kes teeb kattuval marsruudiosal Pärnust Kilingi-Nõmmeni kõige rohkem peatusi, ja need bussid, mis sõidavad Tõrva kaudu, võetakse lõpuks käigust ära,” kartis Pärnumaa ühistranspordikeskuse juhataja.

Reedesel maanteeameti liinilubade komisjoni istungil selgub, milline saab olema Eesti linnadevahelise ühistranspordi tulevik. Kuigi komisjonil on õigus senist liinivedu häirivate lubade väljastamisest keelduda, pole enda kaevatud august välja rabelda lihtne. Riigiametnike suvana võib juba tõlgendada käskkirja, millega uued kaalutluspõhimõtted kehtestati, veel suurema rõõmuga kaevatakse kohtusse kord juba kehtestatud reeglite rikkumine.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles