Politsei: Sõiduoskust tuleks näidata ohutult

, Pärnu politseijaoskonna patrulli- ja liiklusjärelevalvetalituse juht
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Lääne prefektuuri liiklusjärelevalvetalituse juht Sander Peremees.
Lääne prefektuuri liiklusjärelevalvetalituse juht Sander Peremees. Foto: ARDI TRUIJA/PRNPM/EMF

Pärnu politseijaoskonna patrulli- ja liiklusjärelevalvetalituse juht Sander Peremees:

"Eri aegadel on noored mehed ja nende kõrval mõni neiu kogunenud, et oma oskusi ja autode võimeid proovile panna.

Esimesed teated Pärnust pärinevad mälu järgi 2002. aastast. Valdav osa juhtidest on väikese juhtimiskogemusega noormehed, juhikogemust paar aastat. Sekka satub üksikuid õrnema soo esindajaid. Eestvedajad on natuke vanemad. Kõige hullemad on just noored juhid, kes arvavad, et sõidavad väga hästi. Kui lugeda temaatilisi foorumeid, jagavadki oma kogemusi põhiliselt "vahtralehe" kasutajad. Nende aastate jooksul ei ole politseis registreeritud ühtegi otseselt streetrace`iga seotud liiklusõnnetust. See aga ei tähenda, et neid poleks olnud. Tõenäoliselt ei ole neid karistuse hirmu tõttu politseis registreeritud. Ja õnneks ei ole inimkannatanuga liiklusõnnetust toimunud.

Nädalalõpuüritust oli avalikult reklaamitud Facebookis, kuid kohalikus omavalitsuses oli see avaliku üritusena registreerimata. Politsei täheldas noorte kogunemist kaubanduskeskuse parklas, kuid kontakti nendega ei astutud, sest selleks ei olnud otsest vajadust. Sealt edasi võtsid noored kolonnis suuna linnast välja. Kolonnis liikumisel tekkis olukord, kus mõni hakkas teel sihtkohta kiiruskatseid tegema ja "kummi põletama", kuid politseid märgates selline tegevus lõpetati.

Sihtkohaks oli valitud Potsepa karjäär, kuid kui politseinikud sinna jõudsid, otsustati laiali minna. Noored sõitsid tagasi linna. Selle ettevõtmise käigus juhtus üks avarii – kolm sõiduautot sõitis üksteisele pihta –, aga õnneks ükski inimene vigastada ei saanud.

Mõistan, et noored soovivad oma sõiduoskusi proovile panna ja üksteisele oma võimeid demonstreerida, kuid see peaks toimuma nii, et ennast ja teisi ohtu ei seataks. Oleme eri aegadel selliste ettevõtmiste eestvedajatega kohtunud, kuid nendele on muul moel kiirendusvõistluste korraldamine tavaliselt rahalistel kaalutlustel vastuvõtmatuks osutunud. Ürituste korraldamiseks sobivate kohtade omanikud on soovinud tasu saada, aga noored ei ole olnud nõus maksma. Sel suvel leiti sobiv tasuta koht kunagisel autosõiduplatsil, kuid selle kasutamine jäi noorte passiivsuse taha pidama.

Sobiva koha leidmine on lahendus osale huvilistest. Paraku on noorte hulgas neid, kes jäävad nii-öelda mustalt sõitma, sest ettevõtmise võlu on selle keelatuses ja ühiskonna hukkamõistus. Maailmas on välja pakutud igasuguseid lahendusi, kuid kõigile sobivat tulemust ei ole andnud miski.  

Streetrace sai alguse USAs 1950. aastatel. Ollakse seisukohal, et suurima tõuke andis 2001. aastal kinodes jooksnud üleilmne kassahitt "The Fast and the Furious". See langeb kokku meilgi alguse saanud streetrace’iga. Suurimad probleemid selles valdkonnas ongi ilmselt USAs. Seal on seadused üsna karmid. Näiteks Californias võib streetrace`il osalenud juhti karistada kuni 1000 dollari suuruse rahatrahviga, juhi 90 päevaks vanglasse saata või kasutada korraga mõlemat. Politseinik võib 30 päevaks arestida liiklusohtliku olukorra põhjustanud juhi auto, mille tagasisaamine maksab 1500 dollarit. Samuti on karistatav "rehvipõletamine". Karistada võib ka isikut, kes stardi annab. Texases on veel karmimad karistused. Karistada saab isegi kaassõitjat ja pealtvaatajaid (trahv kuni 500 dollarit).

Taustainfost nähtub, et olukorda püüti lahendada karistamisega. Ilmselt on mõistetav, et pelgalt karistushirmuga inimeste käitumisharjumusi ei muuda. Eelkõige on vaja mõelda sellele, kus tehnika- ja autosõiduhuvilised noored saaksid end legaalselt arendada ja ohutult proovile panna. Samal ajal pean tunnistama, et saame noortega kaasa mõelda, aga ainult politsei ettepanekutest ei piisa, teistegi head tahet on vaja."

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles