Odavaid bussipileteid jätkub paariks aastaks

Teet Roosaar
, uudistetoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: PP

Pärnu ja Tallinna vahel sõitvate inimeste püüdmiseks algab aasta lõpus hinnasõda, mille pikkuseks ennustab Lux Expressi juhatuse esimees Hannes Saarpuu kuni kaks aastat.

“Meie arvates on ühistranspordi muudatused Pärnu ja Tallinna vahel järgmisel aastal kõige suuremad,” ütles Saarpuu. “Esimene suurem konkurents oli Tallinnast Tartu poole, nüüd on see Kohtla-Järve ja Jõhvi suunal, kolmas on Pärnu.”

Pärnu ja Tallinna vahelises bussiliikluses on seni kõige tugevam positsioon Taistol ja GoBusil. Hiljuti uued liiniload saanud SuperBus asub neid ründama madalate hindade, Lux Express suuremate mugavustega. Kahe aasta pärast võib neist keegi loobuda või valida vähem tulusad liinid läbi Pärnu-Jaagupi ja Märjamaa.

Samal ajal mitu bussi

SuperBusi ja Lux Expressi pärast 14. detsembrit kehtima hakkavaid uusi liinilube senise graafikuga võrreldes on näha, et kõige suurem valikuvõimalus Pärnust Tallinna sõitmiseks tekib kella 7, 10, 16 ja 19 paiku.

Varahommikustele Tallinnast väljuvatele lendudele Pärnust bussiga ei jõua. Kes tahab kella kaheksaks Tallinna jõuda, peab valima kell kuus Pärnust väljuva Taisto kiirliini, Are ja Libatse elanikele on GoBusi poole seitsmene buss. Kell seitse alustab sõitmist nii GoBusi kui Lux Expressi ekspress, kell 7.10 SuperBusi odavliin, mis on bussijaamas kell 9.10 ja reisisadamas kell 9.35.

Järgmine suurem valikuvõimalus on pärast kümmet. Kell 10.10 väljub SuperBus, kell 10.15 Taisto ja Lux Express. Praegu võib Taisto pileteid pikemalt ette osta ühe euroga, SuperBus on teatanud üheeurostest piletitest, millele lisandub üheeurone broneerimistasu.

Kell 16 väljub Lux Express, millele SuperBus on sappa haakinud 16.10 väljumise. Sõitja saab valida mugavuse – kuigi ka Lux Express müüb pileteid ette viie euroga – ja hinna vahel, liiniloa saamiseks on SuperBus oma Pärnu-Tallinna liinidele lisanud Jänesselja, Ruunavere ja Kernu peatuse.

Kella seitsme paiku õhtul on Pärnust Tallinna sõitjatel taas valida kella 19se Lux Expressi ja 19.10 väljuva SuperBusi vahel. Viimasena sõidab Pärnust pealinna Lux Expressi kell 21.05 väljuv Riia buss, millele Eesti sisesõitudeks pileteid võib müüa.

Saarpuu võrdles bussifirmasid kauplusekettidega. Kui seni oli igas linnas üks-kaks monopoolset kaupluseketti, võivad poolteise kuu pärast igal pool konkureerida kõik. Ainsana häiris teda võimalus, et samaväärse või parema teenuse pakkumiseks hakatakse ratastooliga teenindamise jt lisamugavuste asemel juurde panema mõttetuid pisipeatusi, mida Pärnu ja Tallinna vahel võib teoreetiliselt olla 45.

Kuna Pärnu-Jaagupisse sõitmine röövib aega, valivad bussifirmad Ruunavere-taolisi kohti, tõenäosus peatuda on väiksem. Hindamisel peatustel vahet ei tehta.

“Maanteeamet üritab turu liberaliseerimist hoida kindlates raamides. Aga tee, mis on valitud, on pikas perspektiivis ohtlik,” rääkis Saarpuu.

Saarpuu leidis, et väiksemate kohtade elanike liikumisvõimalusi ei peaks elus hoidma bussifirmad, vaid riik. Kaugliinide doteerimist on maanteeameti ühistranspordi osakonna juhataja Kirke Williamson Pärnu Postimehele lubanud, iseasi, kuivõrd temast riigi raha kasutamine sõltub.

Buss on autost mugavam

Lux Expressi ärimudel on meelitada autoga Pärnust Tallinna sõitjad mugavasse bussi. Saarpuu jutu järgi on see pikk protsess. “Riia suunal algas töö äriklientidega 2007. aastal. Esimesed kolm-neli aastat investeerisime ja lisasime väljumisi, turg kasvas. Veenda inimest auto koju jätma on raske, see toimib isikliku kogemuse kaudu,” kõneles Saarpuu.

Bussi eelis autoga võrreldes on aeg, mida saab auto juhtimise asemel näiteks dokumentide ettevalmistamiseks kasutada. Rongist pole Pärnu ja Tallinna vahelises liikluses veel niipea konkurenti, valikuvõimalus saabub alles Rail Balticu valmimisega.

Saarpuu prognoosis, et agressiivne võitlus klientide pärast kestab Pärnu-Tallinna liinil kuni kaks aastat. Selle aja jooksul õpivad sõitjad mugavatel ja odavatel bussidel vahet tegema ning naudivad hindu ja lisavõimalusi, mida firmad on valmis pakkuma.

Ühistranspordi ekspertide sõnul ei käi Mootor Grupi (Sebe, Lux Express, Simple Express jt) ja SuperBusi vaheline võitlus üksnes Eesti, vaid kogu Baltimaade ja Poola turul. Sõitjate huvides oleks, kui üks teist üles ei ostaks ja turuvalitsejaks ei muutuks. GoBus, Taisto ja teised peavad aga ekspertide hinnangul tublisti pingutama, et oma vananevate bussidega konkurentsis püsida.

Lisanduvad bussid

Pärnust Tallinna

7.00 – Lux Express

7.10 – SuperBus

8.20 – Lux Express

10.10 – SuperBus

10.15 – Lux Express

13.00 – SuperBus

14.30 – Lux Express

16.10 – SuperBus

19.10 – SuperBus

Tallinnast Pärnusse

8.00 – Lux Express

10.05/10.35 – SuperBus

13.35/14.05 – SuperBus

15.35/16 – SuperBus

19.00 – Lux Express

19.00/19.25 – SuperBus

21.40/22.05 – SuperBus

SuperBusi liiniload kehtivad 14. detsembrist, Lux Express lubas sõitmist alustada kolme kuu jooksul. SuperBusi väljumisaegadest esimene on reisisadamast, teine bussijaamast.

Andmed: maanteeamet ja Lux Express

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles