Kadri Simson: lihtsakoeline tulumaks ei hoia tööealisi inimesi lahkumast

Kadri Simson
, Keskerakonna kandidaat Pärnumaal
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kadri Simson.
Kadri Simson. Foto: Peeter Langovits / Postimees

Keskerakonna kandidaat Kadri Simson jääb online-väitluse lõppsõnas seisukohale, et astmeline tulumaks aitaks suurendada Eesti maksusüsteemi majandusprotsesside juhtimisel ning aitaks tagada ühiskonna paremat sidusust nii tulu saajate kui piirkondade lõikes.

Üleminek astmelisele tulumaksule kannab endas kolme eesmärki.

Esiteks, tagada Eesti riigi eelarveline võimekus ja arenguks vajalikud maksutulud.

Teiseks, suurendada maksusüsteemi rolli majandusprotsesside juhtimisel ja kujundamisel.

Kolmandaks, tagada ühiskonna suurem sidusus nii erineva tulu saajate kui Eesti eri piirkondade lõikes. Progresseeruv maksumäär võimaldab efektiivsemalt jaotada tulumaksukoormust erinevat tulu teenivate maksumaksjate vahel ning kokkuvõttes suurendada maksutulude laekumist riigi ja kohalike omavalitsuste eelarvetesse. Arvestuslikult eeldatakse maksutulude voo suurenemist 200 miljoni euro võrra aastas.
 
Meie praegust maksustruktuuri vaadates tuleb tunnistada, et kaudsete maksude tõstmist enam jätkata ei või (sest need on Euroopa mõistes niigi kõrged ja kütavad hinnatõusu) ning sellele on alternatiiviks tulumaksu osakaalu suurendamine riigieelarves astmelise tulumaksu abil.
 
Astmelisel tulumaksul on selge reguleeriv roll. Paljud maailma juhtivad majandusinstitutsioonid hoiatavad Eestit fiskaalpoliitikat protsüklilises mõjus, mille üks oluline koostisosa on senine proportsionaalse tulumaksu süsteem. Praegune süsteem viib kiire majanduskasvu ajal majanduse ülekuumenemiseni ja vastupidi, majanduse kokkutõmbumise faasis võimendab majanduslangust.
 
Euroopa Liidu riigid on kriisiperioodil oma maksusüsteemi väga selgelt progresseeruvamaks muutnud. Nii on vähendatud eelkõige madalamate tuluastmete maksukoormust ja suurendatud suurematululiste osa koos maksuvabastuste laiendamisega.

Oponendi hoiatused, et üle jõu käiv maksukoormus, mille tasumine tundub ettevõtlikele inimestele ebaõiglane, paneb kõrgepalgalisi oma elukohana deklareerima soodsama maksukeskkonnaga riigi, näiteks Luksemburgi, ei ole päris korrektne. Luksemburg on astmelise tulumaksu maksuastmete rekordiomanik (17 astet).

Astmeline tulumaks võimaldab vähendada tulu erisusi ühiskonnas ja suurendada sotsiaalset sidusust ja solidaarsust ühiskonnas. Liiga suured tuluerinevused ühiskonnas tekitavad aga rahulolematust ning praegune lihtsakoeline tulumaks ei hoia tööealisi inimesi lahkumast. Kindlasti ei saa olla nõus sellega, nagu takistaks astmeline tulumaks arengut - seda kasutavad ka väga kiiresti arenevad riigid, samal ajal kui ühetaolise maksuga riigid (Venemaa, Läti, Bulgaaria) on kriisis tublisti kannatanud.

Tänan Annely Akkermanni, Pärnu Postimeest ja Eesti väitlusseltsi tõhusa abi eest astmelise tulumaksu idee selgitamisel.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles