Maanteeamet: tegeleme muude tööde arvelt Pärnu probleemiga

Riina Martinson
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Riia ja Paide poolt Pärnusse sõites ahendab liikumist ümbersõidu viimase osa ehitus.
Riia ja Paide poolt Pärnusse sõites ahendab liikumist ümbersõidu viimase osa ehitus. Foto: Ants Liigus

Kõigi nelja Pärnusse toova maantee otsad on ehitustandriks muutunud ning autojuhid ja teede ääres elavad või äri pidavad inimesed maanteeameti soojas kabinetis istuvatele ametnikele mõeldes krõbedaid sõnu kokku ei hoia.

Pidi ju 2009. aastal alanud Pärnu ümbersõidu ehitusel Tallinna maanteed Lihula maanteega ühendav läänepoolne tee valmima mullu sügisel ja Ehitajate teelgi peaksime juba ühel korralikul sõidusuunal sõita saama. Paraku on suurejoonelise tee-ehituse ülipikad pausid asendunud sügava vaikusega ja parimal juhul saab töö punkti tuleval aastal.

Asjade säärase käigu tekitatud küsimuste tulvale otsisime vastuseid maanteeameti peadirektori asetäitja Märt Puusti käest.

Ametnik kinnitas, et maanteeamet on muu tegevuse arvelt suurendanud tähelepanu ja pühendumust just Pärnu ehitusobjektil tööde kiireks jätkamiseks.

“Kuid arvestama peab, et toiminguteks kulub kindel aeg ning tegevused peavad järgima seadusi,” märkis Puust. “Maanteeameti projektijuht, riikliku järelevalve esindajad ja mitu tugistruktuuri alates õigusosakonnast kuni juhtkonnani välja tegelevad iga päev selle objektiga ning annavad endast parima, et tagada võimalikult kiire tööde jätkamine.”

Majaehitaja teed rajama?

Ehk lähebki edaspidi paremini, aga praegu painab paljusid küsimus: kuidas ometi oli võimalik, et vaid elamuehitajana tuntud Koger & Partnerid valiti tee-ehitajaks?

Puusti jutu järgi on Koger & Partnerid osalenud maanteeameti teedeehituse hangetel varemgi, võitnud lepinguid juba aastast 2004 ja firmal on nii teede ehitamise, remondi kui hoolduse tegevusluba.

Tõesti, Pärnu ümbersõidu mõõtu lepinguid Koger & Partneritel ette näidata polnud ja seetõttu esitati ühispakkumus Läti ühe suurema teedeehituse ettevõttega SIA Binders. Kvalifitseerimise nõuded suudeti täita just tänu lätlastele.

Kahtlustuste peale, et riigihanke võitjad tegid ebareaalset madala hinnaga pakkumise lootuses, et saavad ehitustööde käigus raha juurde, nentis Puust, et 2009. aastal esitati suhteliselt odavaid pakkumusi paljudel hangetel ja see ühispakkumus polnud erand.

“Pakkumuste esitamine sattus aega, kui üldine ehitushindade langus peatus ja pöördus tõusule, kuid lepingu võitmiseks tehti pakkumisi lootuses, et hinnad jätkavad langust,” tõdes ametnik.

Madalat hinda pakkusid siis Puusti väitel kõik ja sama saatus võinuks tabada iga teist hanke võitnut.

Oleks tellija otsustanud Eesti-Läti ühispakkumuse odavuse tõttu tagasi lükata, tulnuks tagasi lükata kõik pakkumused, sest Ehitajate tee hankele laekunud viie pakkumuse maksumuste erinevus oli alla 15 protsendi ja kolme parema hinnavahe jäi alla kolme protsendi.

“Tõesti, peale hindade languse loodeti küsida lisatöödeks kõrgemat hinda, teha muudatusi projektis, kuid kui see ei osutunud võimalikuks, satuti suurtesse raskustesse,” tõdes Puust.

Miks aga maanteeamet venitas lepingu lõpetamisega, kui juba mullu suvel olid probleemid ilmselged?

“Konsortsiumi Läti-poolne ettevõte omab pikaajalisi kogemusi oluliselt suuremategi tööde teostamisel ja arvestades nende lubadusi juhtivpartneriks saamisel tööde korrektse lõpetamise kohta, otsustaski maanteeamet anda neile võimaluse,” kostis Puust. “Lepingu ülesütlemine oli samuti kaalumisel, kuid see oleks kindlalt kaasa toonud tööde peatumise mitmeks kuuks uue hanke korraldamiseks koos võimalike vaidlustustega ning maanteeamet otsustas siis lepingu jätkamise kasuks.”

Ühine hange

Nüüd korraldab maanteeamet Ehitajate tee, läänepoolse tee ja Sauga jõe silla ehitaja leidmiseks ühise riigihanke. Asjade käigu kiirendamiseks mõne ehitajaga otselepingu sõlmimist riigihangete seadus paraku ette ei näe.

“Küll on võimalik teha kiirkorras lihtsustatud hankeid ajutiste hooldus- ja remonditööde tegemiseks, seda maanteeamet ka kasutab,” lisas Puust.

Nii jõustuski üleeile esmane Pärnu ümbersõidu erakorralise teehoolde leping aktsiaseltsiga Baltifalt. Lepingu järgi alustab firma kohe liiklejatele ohtlike teeaukude lappimist Ehitajate teel ja läänepoolsel ühendusel.

Kuna ehituses on hinnad vahepeal tõusuteele asunud, läheb edasine ehitustöö tõenäoliselt kahe aasta eest kavandatust kallimaks.

“Kindlasti pakutakse uue hanke käigus veel tegemata töödele kõrgemat hinda, kui olid pakkumuste maksumused 2009. aastal,” tõdes Puust. “Samal ajal tagab avatud hankemenetlus tööde maksumuse vastavuse selle reaalsele hinnale, mis annab alust eeldada, et selle hinnaga on võimalik teed tähtajaks valmis ehitada.”

Mullu sügisel algasid ehitustööd Papiniidu pikendusel, see tänavu sügiseks valmima pidav 2,13kilomeetrine lõik viib Papiniidu silla juurest Riia maanteele. Ehitajateks on aktsiaseltsid Tallinna Teed ja Merko.

“Selle objektiga probleeme pole ning tööd on graafikus,” kinnitas Puust.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles