Pärnu linn kavatseb bussiliikluse kevadel ümber korraldada

Teet Roosaar
, uudistetoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: PP

Pärnu linnavalitsus kaalub Pärnu linnabusside liikluse põhjalikku ümberkorraldamist, kui inimesed muudatused heaks kiidavad, võetakse kevadel kasutusele uus liinivõrk.

Linnavalitsus kavatseb järgmisel nädalal korraldada linnaosades kohtumisi, kus kavatsusi tutvustatakse. Uue liinikorralduse aluseks on Tallinna tehnikaülikooli veonduse õppetooli magistrantide Margit Siiguri ja Ivar Aljase uurimustöö, mille põhjal töötati välja uus ühistranspordiskeem koos vajalike arvutustega. Detsembris valminud skeemi koostamisel osalesid vastava ala spetsialistid, teiste seas Pärnu bussipargi kauaaegne logistik Toomas Talts.

Kolm kohtumispeatust

Uus ühistranspordiskeem jagab liinid enam kasutatavateks põhiliinideks ja neid täiendavateks abiliinideks. Põhiliinidel hakkab sõitma 11 bussi, mis väljuvad peatusest kas 20- või 60minutiliste intervallidega.

Busside sõiduajad on omavahel koordineeritud, linnas on kolm peatust, kus põhiliini bussid kohtuvad ja võimaldavad sõitjatel ümber istuda. Üks buss ei sõida enne peatusest edasi, kui teine on peatusesse jõudnud ja kõik soovijad on jõudnud ümber istuda.

Kohtumispeatusteks on Vee tänavale viidav Teatri peatus (vastassuunas Tallinna maantee peatus), Koidula gümnaasiumi peatus ja kino Mai peatus.

Teatri/Tallinna maantee peatus on selleks, et Raekülast ja Riia maanteelt tulijad saaksid sõita Vana-Pärnu, Vana-Sauga või Lõo tänava poole ning Maist ja Tammsaare puiesteelt tulijad minna Oja tänava ja haigla poole. Vastassuunas kasutatakse seda Mai ja Raeküla poole liikumiseks.

Koidula gümnaasiumi peatus võimaldab Raekülast tulijal ümber istuda, et sõita Tammsaare puiestee poole ja vastupidi.

Kino Mai peatus võimaldab Raekülast tulijal ümber istuda, et sõita Tammiste aiandi, Ehitajate tee või Silla tehnoküla poole, ning Mai tänavalt tulijal ümber istuda, et sõita Riia maanteele. Samasugune ümberistumine on vastassuunas: Tammiste aiandist, Ehitajate teelt või Silla tehnokülast tulijad saavad sõita Merimetsa tänavale ning Riia maanteelt tulijad Mai ja Karja tänavale.

Kolm põhiliinide gruppi

Põhiliinid jagunevad kolme gruppi, millest kahel esimesel sõidavad reeglina liigendbussid ja kolmandal tavabussid.

Esimese grupi moodustab liin nr 1, kus buss sõidab marsruudil Metsamajand – Merimetsa – Papiniidu – Riia maantee – Oja – Haigla. Liin on alaliselt käigus 20minutilise intervalliga.

Teise grupi moodustavad liinid nr 6 (Koidula gümnaasium – Mai – Tammsaare – Tallinna mnt peatus – Uus-Sauga – Laeva – Vana-Sauga), 10 (Koidula gümnaasium – Mai – Tammsaare – Tallinna mnt peatus – Vana-Pärnu) ja 19 (Koidula gümnaasium – Mai – Tammsaare – Tallinna maantee – Lõo).

Teise grupi kolme liini bussid sõidavad ühist marsruuti teekonnal Koidula gümnaasium – Mai – Tammsaare – Tallinna mnt peatus ja on kolme peale kokku ühisel marsruudil alaliselt käigus 20minutilise intervalliga. Tallinna mnt peatusest edasi liinid hargnevad ja igal suunal on intervall 60 minutit. Nr 6 lõpp-peatuseks on Vana-Sauga, nr 10 Vana-Pärnu ja nr 19 Lõo.

Kolmanda grupi moodustavad liinid nr 15 (Tallinna maantee – Karja – Mai – Papiniidu – Raeküla raudteejaam – Jõekalda – Silla tehnoküla), 16 (Tallinna maantee – Karja – Mai – Papiniidu – Tammiste aiand/lasteaed) ja 17 (Tallinna maantee – Karja – Mai – Papiniidu – Haigla – Oja – Savi – Ehitajate tee – Papiniidu – Karja – Tallinna maantee).

Kolmanda grupi kolme liini bussid sõidavad ühist marsruuti teekonnal Tallinna maantee – Karja – Mai – Papiniidu. Kolme peale kokku on bussid ühisel marsruudil alaliselt käigus 20minutilise intervalliga. Papiniidu peatusest edasi liinid hargnevad ja igal suunal on intervall 60 minutit. Nr 15 lõpp-peatus on Jõekalda või Silla tehnoküla, nr 16 Tammiste aiand või lasteaed ja nr 17 Turba.

Hulk abiliine

Põhiliinide kõrval kasutatakse Tallinna maantee, Uus- ja Vana-Sauga ning Vana-Pärnu ühenduseks abiliine. Kui põhiliinid lasevad neis linnajagudes liikuda 60minutilise intervalliga, siis olulisemad abiliinid loovad võimaluse seal liiklustiheduseks kolm korda tunnis. Abiliinide bussidega saab aga sõita ainult kas Tallinna maantee või Teatri peatuseni.

Liin nr 5 (Kesklinn – Vana-Sauga – Teater – Vana-Pärnu – Kesklinn) laseb sõita Vana-Pärnust, Vana-Saugast ja Uus-Saugast Tallinna maantee peatusesse, et viieminutilise ootamise järel saada edasi põhiliinidele sõiduks Riia maanteele, Tammsaare puiesteele, Mai või Merimetsa tänavale. 11minutilise ootamise järel pääseb Karja tänavale sõitvale põhiliinile. Samasugune ümberistumisvõimalus on vastassuunas Vee tänaval asuvast Teatri peatusest.

Liin nr 11 (Vana-Pärnu – Teater – Sauga) võimaldab saabuda Vana-Pärnust või Saugast Tallinna maantee peatusesse, et viieminutilise ootamise järel põhiliinibussidega Riia maanteele, Tammsaare puiesteele, Mai või Merimetsa tänavale edasi sõita. 11minutilise ootamise järel pääseb Karja tänavale sõitvale põhiliinile. Samasugune ümberistumisvõimalus on vastassuunas Vee tänaval asuvast Teatri peatusest.

Liin nr 11 annab ka otseühenduse Vana-Pärnu ja Tallinna maantee ning Sauga vahel.

Liin nr 13 (Kalurihall – Vana-Sauga – Rääma tänav – Tammiste aiand) eksisteerib praegugi, kuid buss sõidab Oja tänavat pidi. Linnavalitsus soovib liikluse Ojast Rääma tänavale suunata, et Oja tänaval ei sõidaks bussid teineteise sabas ja Rääma tänaval oleks regulaarne bussiühendus. Et Oja ja Haigla peatus on väga nõutud, sõidab buss Tallinna maantee poolt tulles Pirni või Tähe tänava kaudu Oja tänavale.

Teatri peatust buss nr 13 ei läbiks. Nr 13 kellaajad on paika pandud arvestusega, et kesklinnast tulevatelt bussidelt oleks Tallinna maanteel hea ümber istuda Rääma tänava suunda, samuti Rääma tänavalt tulles ümber istuda kesklinna suunda. Peatus “Tallinna maantee” viiakse Tammiste suunas sõites üle Tallinna maantee ristmiku Rääma tänava algusesse.

Liin nr 18 (Teater – Tallinna maantee – Savi – Haigla – Tammiste raudteejaam) annab kolmanda bussi Tallinna maantee piirkonda ning ühtlasi võimaluse kesklinnast (Teatri peatusest) Savi tänavale ja Tammiste raudteejaama sõita.

Liin nr 4 (Metsamajand – Papiniidu – Haigla – Lina), mida Raeküla rahvas kasutas haiglasse sõitmiseks, taastatakse tööpäeviti 7.10-18.15. Seni käigus olevad bussid nr 1a, 8, 21, 17a ja 2 jäävad. Inimeste rongile viimiseks ja rongilt kesklinna toomiseks hakkab nr 3 (Tallinna maantee – Karja – Mai – Raeküla raudteejaam) sõitma neli korda päevas.

Õpilaste koolibussid

Selleks, et tipptundidel sõiduvajadusi rahuldada, avatakse veel kolm bussiliini, kus bussid teevad ühe ringi tipptunnil õpilaste kooli viimiseks. Need liinid on nr 7, 9 ja 14.

Liini nr 7 buss (Papiniidu – Haigla – Oja – Tammsaare – Mai – Koidula gümnaasium – Mai – Karja – Oja – Haigla – Papiniidu) alustab Papiniidust kell 7.13 ja tagasisuunas Koidula gümnaasiumist kell 7.51). Buss on vajalik eelkõige Oja tänavalt Vene gümnaasiumi sõiduks ning Mai ja Karja tänavalt ja kesklinnast kutsehariduskeskusesse sõitmiseks. Nr 7 buss on käigus õppeperioodil ehk augusti lõpust juuni keskpaigani.

Liini nr 9 buss (Mere – Karja – Vana-Pärnu – Vana-Sauga – Uus-Sauga – Karja – Kuke – Riia maantee – Oja – Haigla – Papinii-du) alustab Mere peatusest kell 7.01, Vana-Pärnust kell 7.25 ja Kuke peatusest kell 7.48. Buss leevendab tipptunni koormust Vana-Pärnust, Vana-Saugast ja Uus-Saugast kesklinna tulemiseks hommikul ning Riia maanteelt ja kesklinnast kutsehariduskeskusesse sõitmiseks. Buss on käigus kutsehariduskeskuse õppeperioodil.

Liini nr 14 buss (Papiniidu – Haigla – Oja – Piiri – Riia maantee – Mere) alustab Papiniidu peatusest kell 7.39. Buss on vajalik tipptunni koormuse leevendamiseks Oja tänaval ja Räämalt tulevatele Ülejõe gümnaasiumi õpilastele. Buss teeb ühe ringi samas suunas ka pärastlõunal, et vältida busside ülekoormamist kutsehariduskeskuse õpilastega Oja tänaval. Buss on käigus kutsehariduskeskuse õppeperioodil.

Et buss nr 1 alustab esimese ringiga Metsamajandist kell 5.07, jäetakse senine bussi nr 1 esimene ring (kell 4 Metsamajandist, kell 4.30 Vana-Pärnust) käiku ja see hakkab kandma numbrit 1B.

Haigla teed veel ei ole

Regulaarset ühendust Niidupargi peatusega uus liinivõrk ette ei näe. Eeldatakse, et kutsehariduskeskuse õpilased kasutavad Niidumetsa peatust ehk on olemas korralik kõnnitee Niidumetsa peatusesse.

Uus liinivõrk lähtub eeldusest, et Oja tänava pikendus haigla juurest Ehitajate – Tammiste tee sõlmeni on valmis ehitatud. Kuni seda veel valmis ehitatud pole, ei läbi nr 13 graafikus püsimiseks Haigla peatust, vaid keerab Oja tänavalt Ristiku tänavale. Oja–Ristiku ristmiku lähedale luuakse ajutine Haigla bussipeatus.

Teised ajutised muudatused on, et nr 17 ei sõida mööda Oja tänavat, vaid jääb sõitma mööda Ehitajate teed nagu seni, ja nr 18 ei sõida Niidumetsa ja Haigla peatuse kaudu, vaid otse mööda Ehitajate teed.


UUE LIINIVÕRGU EELISED JA PUUDUSED

Eelised:

* Lihtne ja hästi meeldejääv, iga 20 minuti järel kordub põhiliinidel üks ja sama. Linnavalitsuse hinnangul sõidab ligi 70 protsenti inimestest põhiliinibussidega.

* Sama liiklustihedust ja hästi meeldejäävat graafikut saab kasutada õhtuni ja kõigil puhkepäevadel, jättes ära pausid keskpäeval. See tõstab ühistranspordi usaldusväärsust.


Puudused:

* Ühe põhiliinibussi hilinemine põhjustab teiste põhiliinide busside hilinemist, sest needpeavad kohtumispeatustes ootama teisi busse. See võib tekitada arusaamatusi ja bussidest mahajäämist.

* Kui kuskil on tee sulgemise tõttu ümbersõit, peab sageli muutma kõikide busside sõiduplaane.

* Palju ümberistumisi.

* Suurem osa busse toob Ülejõe poolt sõitjad ainult Teatri peatuseni. Enamik sooviks vähemalt bussijaamani sõita.

* Vana-Pärnust ja osaliselt Tallinna maanteelt Oja tänavale ja haigla juurde sõitmiseks tuleb ümberistumist oodata 17-20 minutit, sama on vastassuunas.

* Mai tänavalt Riia maanteele sõita on keerukam.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles