Pärnu linnavalitsus on aasta algusest ühistranspordi ümberkorraldamist arutanud ja kavatseb 28. juulist muuta GoBusiga sõlmitud veolepingut. Abilinnapea Romek Kosenkraniuse sõnade järgi paigaldatakse enne bussiliikluse ümberkorraldamist kõikidesse peatustesse (ka sinna, kus ootekoda pole) uued sõiduplaanid koos liinide kirjelduste ja sõidugraafikutega ja GoBusil on kavas välja anda trükis, kus kogu info kirjas.

Küsimusele, kas trükiseid ei võiks kõikide pärnakate postkastidesse saata, vastas Kosenkranius, et see tuleb liiga kallis.

“Panustame bussipeatustesse info ülespanekusse ja mõtlesime sellisele variandile, et tellime mingi koguse trükiseid ja jagame neid piletiostjatele kioskites. Kui inimene ostab näiteks kuupileti juulis, saab ta infotrükise müügikohast piletiga kaasa,” ütles Kosenkranius.

Üle 700 inimese tegi ettepanekuid

Seni saab muudatustega tutvuda Pärnu linna kodulehel ja artikli juures avaldatud ühistranspordikaardi abil. Viimati oli kavandatust juttu 29. märtsi Pärnu Postimehes, kus liinide kaupa kirjeldati inimeste tehtud ettepanekute saatust.

Jaanuaris tutvustas Pärnu Postimees linnavalitsuse algseid kavatsusi. Linnaosades toimus kuus elanike ja linnavalitsuse esindajate vahelist kohtumist. Kohtumistel ja kirjade kaudu tegi üle 700 inimese linnavalitsusele 73 ettepanekut, mille põhjal kava ümber tehti.

“Tuli 11 muudatust, lisasime hommikustele ja lõunastele aegadele õpilaste busse. Tammsaare rahvas soovis liine muuta,” rääkis Kosenkranius.

Kui muudatused ajalehes olid ilmunud, tutvustas linnavalitsus ümberkorraldusi volikogu komisjonides ja koalitsiooninõukogus.

“Kõik koalitsioonipartnerid leidsid, et peaks selle peale minema, sest uus kord teeb bussiliikluse lihtsamaks ja arusaadavamaks: ooteajad lühenevad, bussid liiguvad päev läbi hommikust õhtuni, läbides peatusi kindla intervalliga iga 20 minuti järel,” lausus Kosenkranius.

Liinikilomeetrite arv on järjest kahanenud

Kümmekond aastat tagasi tellis Pärnu linn ühistranspordiettevõttelt 2,1 miljonit liinikilomeetrit. Hiljem, kui kütuse hinnad hakkasid tõusma, hakati liine kärpima. Viimati tehti seda 2010. aastal, mil liinivõrgust kärbiti kümnendik ja kilomeetrite arv jäi 1,7 miljoni peale.

Kosenkraniuse andmetel kulutab Pärnu ühistranspordi korraldamiseks kolm miljonit eurot aastas. Selleks, et liinikilomeetreid oleks niisama palju kui 2007. aastal, tuleks linnaeelarves leida 870 000 eurot. Seda praeguste hindade järgi.

“Just niisugune summa oleks vaja endise olukorra taastamiseks leida. Valida oli kas bussipileti hinna tõus või liinivõrgu ümberkorraldamine,” selgitas Kosenkranius.

Uus sõiduplaan on Kosenkraniuse jutu järgi selline, mida ei pea kogu aeg muutma, vaid võimalik on jõukuse kasvades liine juurde panna. Tõenäoliselt juhtub see juba järgmise aasta teises kvartalis, kui Pärnusse jõuab viis kuni kaheksa saastekvootide müügist saadud uut gaasibussi. Neist kolm on hübriidbussid ja sõidavad nii gaasi kui diislikütusega.

Busside tankimiseks kavatseb Eesti Gaas Loode-Pärnu tööstuskülla ehitada gaasitankla. Bussid jäävad maanteeameti omandusse ja need antakse Kosenkraniuse jutu järgi vedajale kasutada tasuta.

“Linnal tekib kauplemise koht. Kompensatsiooniks saab küsida lisaliinikilomeetreid või liinikilomeetri hinna langetamist,” rääkis abilinnapea.

Linn arvestab linna vajadusi

Kosenkranius rõhutas, et liinivõrk pole kivisse raiutud ja selles võidakse veel muudatusi teha. “Kindlasti tuleb parandusi teha ja seetõttu palub GoBus esimestel kuudel mõistvat suhtumist,” ütles ta.

Abilinnapea möönis, et Tammiste rahvas ei pruugi uue sõiduplaaniga rahule jääda, kuid soovitas lisabussi küsida Sauga vallavalitsuselt. “Meie arvestasime liinivõrgu koostamisel eelkõige linna territooriumi vajadustega,” sõnas ta.

“Tammistes on elanike arv viimastel aastatel tublisti kasvanud, aga neid on viimased 30 aastat teenindanud vaid kaks bussiliini. Mõistlik on sõitma panna näiteks lisabuss number 16a, mis sõidaks hommikuti ja õhtuti paar–kolm ringi läbi Karja tänava Tammiste lasteaiani ja teeks seal ka pikema peatuse,” pakkus Kosenkranius.

Kosenkranius ütles, et enamiku rahva ettepanekutega sai liinivõrgu ümberkorraldamisel arvestatud, ent inimeste soovid olid vastuolulised. Kes soovis peatust kodule lähemale, kes ukse alt kaugemale. Mõnest muudatusest on huvitatud rohkem, mõnest vähem sõitjaid.

Segadust võib lisada seegi, et paljudel Pärnu tänavatel kaevatakse ja bussiliiklus on vaja tööde ajaks ümber suunata. Nii näiteks algab varsti Karja tänaval üheksa kuud kestev remont, Mai tänavalgi on kaevamised tulekul. Kõige täpsema ülevaate kaevetööde kohta saab Pärnu Vee kodulehelt.