Valitsus kiitis heaks maanteede kavandamist kiirendavad muudatused

BNS
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Maantee ehitamine. Foto on illustratiivne.
Maantee ehitamine. Foto on illustratiivne. Foto: ANTS LIIGUS/PRNPM/EMF

Valitsus kiitis heaks planeerimisseaduse muudatused, mille eesmärk on kiirendada eelkõige riigimaanteede senist kavandamist ja planeerimist.

"Meil on menetluses just Tallinna-Tartu-Võru-Luhamaa maantee planeering. Meil on Tallinna-Pärnu-Ikla planeering, kus on need jõustumise probleemid väga tõsised," kommenteeris regionaalminister Siim-Valmar Kiisler neljapäeval valitsuse pressikonverentsil.

Muudatused mõjutavad Kiisleri sõnul kindlasti Rail Balticu projekti menetlemist.

Riigimaantee on vastavalt planeerimisseadusele mitut kohalikku omavalitsust läbiv joonehitis. Joonehitised on ka näiteks raudtee, torujuhe ja kõrgepingeliin.

Joonehitise asukohavalik kantakse maakonnaplaneeringusse, mille kehtestab maavanem. Kehtiva planeerimisseaduse kohaselt jõustub joonehitise asukohavaliku maakonnaplaneeringusse kandmise otsus aga alles pärast seda, kui kohalik omavalitsus on joonehitise asukoha kandnud üldplaneeringusse.

Maakonnaplaneering koostatakse koostöös planeeritava maa-ala kohalike omavalitsustega, kes peavad maakonnaplaneeringu enne kinnitamist kooskõlastama. Seega on kohalik omavalitsus joonehitise asukoha planeerimisse kaasatud ka ilma üldplaneeringuga seonduvate toiminguteta.

Peale selle tuleb maavanemal maakonnaplaneeringute kehtestamisel arvestada kehtestatud üldplaneeringutega või kokkuleppel kohalike omavalitsustega teha vajadusel ettepanek nende muutmiseks.

Eelnevatel põhjustel tehakse eelnõuga muudatus, mille kohaselt joonehitise asukohavaliku maakonnaplaneeringu kinnitamine jõustub allakirjutamisest nagu teisedki maavanema korraldused, selgitas valitsuse kommunikatsioonibüroo.

Pärast allakirjutamist kantakse muudatus 30 päeva jooksul üldplaneeringusse, aga see ei mõjuta joonehitise asukohavaliku maakonnaplaneeringu jõustumist. Seega on riigimaanteede puhul võimalik alustada edasisi tegevusi pärast maakonnaplaneeringu kinnitamist ega pea ootama muudatuse kandmist üldplaneeringusse, märkis valitsus oma teates.

Kehtiva planeerimisseaduse kohaselt on kohalikul omavalitsusel muuhulgas juhul, kui üldplaneeringusse kantakse maakonnaplaneeringu alusel joonehitise asukoht, kohustus selle maa-alal olevad kinnistud nende omanike soovil kohe ja õiglase tasu eest võõrandada.

Selline kord ei ole valitsuse hinnangul mõistlik, sest riigimaanteede rajamisel on määravaks pigem riigi kui konkreetse omavalitsuse huvi. Pealegi välistab selline kord pooltevahelised muud, võib-olla mõistlikumad ja asjakohasemad kokkulepped kinnisasja avalikul otstarbel kasutamiseks või selle senise kasutamise piiramiseks.

Seetõttu jäetakse eelnõuga kinnisasja võõrandamist puudutav paragrahv seadusest välja. Kui näiteks riigimaantee rajamiseks on vaja kinnistuid võõrandada, tehakse seda sundvõõrandamise seaduse alusel.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles