Pärnu liiklusregistri büroo juhataja Rein Näkk nimetas läinud nädalat kokkuvõtlikult hullumajaks, kui kundede hulk päevas kasvas tavapärasega võrreldes kohati kaks korda.

Mopeede on lugematu arv

“Kõige hullem on, et inimesed oskavad tulla kõik korraga,” tunnistas Näkk. “Kõige kiiremad päevad on olnud teisipäev ja laupäev ning pikad järjekorrad kipuvad tekkima pärastlõunal. Soovitan inimestel siia tulekuks just teisipäeva ja laupäeva vältida, need on meil kõige tihedamad.”

Kui tavapäraselt teenindab Pärnu liiklusregistri büroo päevas 70–100 inimest, siis lõppeval nädalal on teenindatute hulk ulatunud 140ni. Näki andmeil oli rekordpäeval korraga järjekorras 35 inimest.

“Suunasime kogu oma personali teenindama suurenenud klientide hulka, kuid sellele vaatamata töötasime mõni päev õhtul kolmveerand kuueni, kuigi büroo on ametlikult avatud 17ni,” rääkis Näkk. “Kahjuks on meie töö spetsiifika selline, et abitööjõudu ei ole erandkorras kuskilt võtta, sest meil tohivad töötada vaid atesteeritud spetsialistid.”

Täpset arvu, kui palju Pärnumaal mopeede on, ei julgenud Näkk pakkuda, kuid numbrita sõitjaid kohtavat teedel endiselt väga palju. Ajakirjandusest on läbi käinud, et hinnanguliselt ulatub mopeedide hulk Eestis 20 000ni.

Eesti Liikluskindlustuse fondi teenindusjuht Lauri Potsepp ütles nädala keskpaigas Postimehele, et kindlustusleping on sõlmitud üksnes 5500 mopeedi suhtes ja vaid 4300-le oli väljastatud kehtiv liikluskindlustuse poliis.

Näki andmetel on mopeedide omanikud pigem keskealised ja vanemad inimesed, kes on hoidnud oma sõiduriista heas korras. “Ega seda muidugi täpselt tea, sõita võib ju mopeediga noor, kuid kui maakonnas käisime registreerimas, oli enamik kohaletulnuid 35aastased ja vanemad,” kinnitas Näkk. “Ühes maakohas tuli registreerima 70aastane mammi, kes rääkis, et see on tema elus teine mopeed, millega ta sõidab.”

Nii võtsid liiklusregistri büroo Pärnu töötajad viimase kuu jooksul Vändras arvele 54 mopeedi, Kilingi-Nõmmes 34 ja Tõstamaal ligi 25. Mujal kogunes sõiduvahendeid vähem.

“Mopeedide seas annavad tooni ikka uuemad mudelid, aga kohtab ka tõesti 25–30 aasta vanuseid masinaid,” teadis Pärnu liiklusregistri büroo juhataja. “Ühte peab küll ütlema: üldjuhul on vanad masinad väga heas korras ehk inimesed hooldavad oma mopeede hästi.”

Politsei suhtub leebelt

Maanteeameti teatel peavad alates homsest olema kõik mopeedid registreeritud, omama registreerimismärki ja liikluskindlustust.

Mopeedide lihtsustatud korras registreerimine jätkub aasta lõpuni. Mopeedide suhtes, mis on kasutusele võetud enne 1. juulit 2011, kehtivad leebemad tehnilised nõuded kirjapanekul aasta lõpuni.

Näki seletusel peab registreeritav mopeed olema sõidukõlblik. Juhil tuleb registreerimiseks kaasa võtta nii mopeed kui selle soetamisdokument. “Omandiõigust tuleb kinnitada ostu- või kinkelepinguga,” selgitas ta. “Kui neid ei ole alles, sobib lihtne seletuskiri, kus on kõik vajalik kirjas.”

Mopeedi registreerimise eest tasutakse riigilõivu 9.58 ja registreerimismärgi väljastamise eest 6.39 eurot.

Pärnu politsei pressiesindaja Kristi Kaisi kinnitusel suhtuvad korravalvurid liikluses tabatud registreerimata mopeediomanikesse esialgu leebemalt. “Väärteoprotokoll muidugi koostatakse, kuid karistus sõltub paljuski rikkuja taustast,” lausus Kais.

Politsei- ja piirivalveameti liiklusbüroo juht Alo Kirsimäe ütles Postimehele, et väärteoprotokolli koostamisel on inimesel aega 15 päeva vastulauset esitada.

Kui mopeediomanik võtab oma kohustusi tõsiselt, selle aja jooksul oma sõiduvahendi registreerib ja lisab seda kinnitava dokumendi koopia vastulausele, on suur tõenäosus, et menetlus lõpetatakse otstarbekuse kaalutlusel.

Kaisi sõnade järgi näitab mopeedi registrisse kandmata jätmine inimese suhtumist nii seadustesse kui oma asjadesse. “Registrisse kandmine aitab oma asja paremini kaitsta,” ütles ta. “Näiteks varguse korral on politseil registrisse kantud mopeedi märksa lihtsam tuvastada kui registreerimata sõiduvahendit.”