Tarbijakaitse avalikustab probleemsed e-poed

Eno-Gerrit Link
, veebitoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Caro / Scanpix

Tarbijakaitseamet alustab aprillist e-kauplejatele esitatud nõuded täitmata jätnud ettevõtete nimede avalikustamist.

Uuringufirma TNS Emori uuringu tulemuste kohaselt on internetist ostusid sooritanud Eestis ligi 45% interneti kasutajatest ja see tendents on kasvav. Tarbijakaitseameti viimaste aegade statistika näitab, et internetipoodidest ostlemisega on inimestel jätkuvalt palju probleeme.

Selleks, et e-kaubanduse turgu korrastada ja vähendada tarbijate pettasaamise võimalusi, alustab tarbijakaitseamet aprillist nende e-kauplejate veebiaadresside avalikustamist, kes ei täida seadusest tulenevaid nõudeid.

 
Tarbijakaitseamet tuletab kõikidele meelde, et e-kaupluse veebilehel peab olema järgmine info:

- Ettevõtte nimi, asukoht, e-posti aadress ja telefoninumber, kuhu probleemide puhul saab pöörduda;

- Selgelt välja toodud kauba tagastamise ja garantii tingimused;

- Kui kaua võtab aega kauba kohalejõudmine ja mis tingimustel toimub sobimatu kauba korral selle tagastamine;

- Kes on vastutav tagastamiskulude kandmise eest;

- Välismaiste e-poodide puhul - milliste riikide seadused kehtivad.

Peale eeltoodu tuletab tarbijakaitseamet kõikidele e-kauplejatele meelde kontrollida majandustegevuse registris oma registreeringut! E-kauplus peab olema registreeritud majandustegevuse registris (MTRis) jaekauplejana. Registreerimisel tuleb määranguna märkida e-kaubandus ning aadressina e-kaupluse veebiaadress. Viimati nimetatud tingimustele tuleb eriti suurt rõhku pöörata, sest paljudel veebikauplejatel on MTRi registreering puudulik.

Mida tuleb internetis ostlemisel kindlasti silmas pidada?

- Enne kauba tellimist tutvuge kindlasti tähelepanelikult tellimistingimustega.

- Tehke selgeks, kas veebipood kuulub juriidilisele isikule. Seda saate teada, kui vaatate, kes on arve saaja – kas firma või eraisik.

Eraisikult ostes peab ostja olema valmis selleks, et kaubale või teenusele ei kehti seadusest tulenev kaitse ega laiene tarbijate õigused. Näiteks ei kehti eraisikult ostetud toodetele kaheaastane pretensiooni esitamise õigus, samuti ei saa tarbijakaitseamet sekkuda, kui peaks ilmnema mingisugune probleem kas toote kättesaamisel või toote endaga.

- Kui saadaolev info ei ole piisavalt ülevaatlik, esitage oma küsimused otse klienditeenindajale. Võite paluda, et müüja annaks olulise suulise info (maksetingimused, kauba tagastamise võimalused, müügigarantii jms), mis Internetipoe lehekülgedel puudub või tundub arusaamatu, kirjalikus vormis. See aitab lahendada hilisemaid võimalikke pretensioone.

- Kõige rohkem pöörake tähelepanu sellele, kuidas ja millal peab kauba eest maksma ja millised lisakulud (posti- või teenustasud) võivad lisanduda.

- Interneti vahendusel sooritatud ostude puhul on soovitatav kõik ostuga seotud teave ning kirjavahetus (toote või teenuse kirjeldus, vormistatud tellimus, kaupleja kinnitus tellimuse kättesaamise kohta jms) välja printida ning alles hoida.

- Juhul, kui müügifirma soovib osa kauba hinnast ettemaksuna, peab see olema lepingutingimustes kirjas. Kui aga nõutakse kogu summa ettemaksuks, siis vaadake, kas ettemaks on tasakaalus kauba ootamise ajaga! Kui tarbijale pakutakse kauba ja teenuste pikaajalise tarne- või teostamistähtaegade juures vaid 100% ettemaksu võimalust ja/või kui ettevõtja usaldusväärsus teie silmis on kaheldav, on mõistlik :

-   Otsida alternatiive, kus tarbija risk ei oleks tasakaalust väljas (näiteks tarbija risk 100% ja ettevõtja oma 0%);

-   Otsida võimalusi maksete teostamiseks deposiitarvete (kolmanda isiku) kaudu (näiteks raha kantakse ettevõtjale deposiitarvelt üle vaid juhul, kui kaup on tarbijale kätte toimetatud ja viimane seda kinnitab);

-   Maksta krediitkaardiga, kus ebaausa kaupleja otsa komistanuil on suurem võimalus ettemakstud summa panga abiga tagasi saada;

-   Enne lõpliku ostuotsuse tegemist otsida informatsiooni ettevõtja senise tarbijasuhetes kasutatava äripraktika kohta;

-   Eelistada kauplejaid, kes kasutavad lunaraha teenust, kus tasuda tuleb kullerile või postkontoris kauba kättesaamisel.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles