Garri Suuk: Korduvad kaevamised pole tihti torumeeste süü

Tõnu Kann
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Garri Suuk.
Garri Suuk. Foto: PP

Pärnu on üles kaevatud nagu vaenlase ootel. Ükskõik millisest küljest linnale läheneda, ikka on mõni tänav üles võetud. Ehitatakse uusi teid ja pannakse uusi torustikke.

Miks torustike paigaldamise käigus kaevatakse ühte ja sama tänavalõiku korduvalt üles, kas ehitajad teevad praaki?

Kõigepealt olgu öeldud, et ehitajate süül on töö ületegemisi olnud vähe, suuremaid probleeme on seni olnud ainult neljal-viiel tänaval ja kilometraaþilt teeb see üldtööde mahtu arvestades umbes 0,1 protsenti. Seda on väga vähe.

Üks põhjus, miks vigu tekib, on torustike paigaldamise tehnoloogias endas. Kõigepealt rajatakse magistraaltorustik ja alles seejärel kinnistuühendused ning restkaevud. Sealjuures tuleb tihti kinnistuomanikele säilitada senised vee- ja kanalisatsiooniteenused, mistõttu ei pruugi alati kõiki eriliigilisi torustikke korraga maha saada ning üht ja sama lõiku tuleb kolm-neli korda lahti kaevata.

Kahjuks on Pärnus piirkondi, kus kinnistuühendused ei asu geoalusel näidatud kohas ja otsimiseks kulub aega. Samuti on juhtunud, et projekteeritud tänavatorustiku asukohas avastatakse torustiku ehituse käigus kaabel, mis peaks geoaluse järgi asuma hoopis mujal. Jällegi tuleb projektlahendust korrigeerida ja planeeritud kaevamist muuta.

Peale selle järgnevad torustike rajamisele kontrolltoimingud: kaameravaatlused, surveproovid … Need tehakse enne asfaltimist, et võimalike vigade avastamise korral saaksid need likvideeritud. Näiteks selgub, et isevoolse kanalisatsioonitorustiku langud ei ole piisavad või esineb suuremaid läbivajumisi, kaevudel on defekte, veetorustike siibrite splindi-pikendused on kõveraks läinud ja neid ei ole võimalik sulgeda ega avada, veetorustik ei pea survet ja tuleb otsida lekkeid.

Kõige selle avastamine toob kaasa täiendavaid kaevetöid, mis tuleb kindlasti teha enne teekatte lõplikku taastamist.

Kas teekatte taastamise kvaliteeti samuti kontrollitakse enne tänava üleandmist?

Pärast asfaltimist toimub veel üks torustike ülevaatus, samuti kontrollitakse teekatete ja haljastuse taastamist.

Sagedasemad probleemid asfaltimisel on olnud, et kaevud jäetakse asfaldi alla, kaevuluuki ei tõsteta teepinnaga tasa ja kaevuluugi krae puruneb. Samuti ei suudeta taastatavale teekattele anda restkaevude suunas nõutud kaldeid ja tekivad lombid.

Kõik need defektid tuleb ehitajal enne objekti üleandmist likvideerida.

Kes selle kinni maksab?

Kõik eelnimetatud puuduste kõrvaldamised tehakse ehitajate kulul, sest ehituse töövõtulepingu järgi võtab tellija ehk Pärnu Vesi vastu ainult kvaliteetselt rajatud torustikud, teekatted ja haljastuse.

Toote ehk mõne näite suurematest tõrgetest, mis mullu ette tulid.

Riia maanteel tuli ehitajatest sõltumata ette üsna palju lisatööd ja graafik läks väga pingeliseks, kuigi tehti pikki tööpäevi. Võimalik, et kiirustamisest tekkis hiljem teekatte äravajumisi ja lekkima hakkas kaks veekaevu.

Esplanaadi tänaval tuli ilmsiks, et paigaldatud kaevud olid defektsed. Olukorra lahendamine võttis ehitajailt mitu nädalat tööaega ja asfaltimine õnnestus alles napilt enne lume tulekut.

Voorimehe tänaval avastasime kõrgepingekaabli, mis asus projekteeritud sademeveetorustiku kohas, ja jälle kaotasime aega.

Õli tänaval tuli olemasoleva geoaluse ebatäpsuste tõttu kogu veetorustiku projektlahendus ümber teha, samuti pidime ümber tegema torustike projekti Rõugu tänava ühel lõigul.

Tänavu lõpeb Räämat, kesklinna ja Ülejõed hõlmava torustiku ehitamine. Millal täpsemalt?

Kesklinnas peame lõpetama 16. juuniks, välja arvatud Pika tänava haljastusel, kus seisab ees arheoloogiline uurimine, ja veel üks lühike lõik, mis jääb sügiseks. Kogu projekti valmimise tähtaeg on lepingujärgselt novembris. Juba suvel kuulutame uue hanke, et liikuda tuleval aastal torustike ehitamisega kesklinnast Riia poole ja Pärnu jõe suunas.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles